Filmové zrcadlo

Filmové zrcadlo, aneb co o nás mohou filmy prozradit – jací jsme a jak vnímáme okolí…

Tento program reaguje na současnou dobu, kdy není snadné děti zaujmout a přimět je dělat něco, co je pro ně prospěšné a přínosné.
Děti méně čtou a více sledují televizi, sociální sítě a internet – proto předpokládám, že bude snazší zaujmout je a přimět vnímat „to důležité“ z filmů a hlavně přemýšlet. Vždyť jejich hrdinové jim ve filmech vlastně dávají užitečné rady, jen si jich, kvůli násilí a vulgaritě, často nevšímají. Chci dětem ukázat druhou stránku filmů (tu lepší) a způsob, jak je sledovat – všímat si těch částí, které nejsou podle měřítek dnešní doby tak atraktivní, ale o to mohou být důležitější.
Prostřednictvím filmových hrdinů chci děti přimět vnímat mnoho věcí jinak než dosud. Téměř v každém filmu je něco dobrého a nějaké poselství, které nejen děti často přehlížejí.

Zaměření: posílení sebevědomí a odhodlání, motivace, ale i kritické myšlení a reflexe toho, co si z filmů odnášíme.

—————————————————————————————————–

Když mluvím o filmu, prozrazuji tím, jaký jsem. Čeho jsem si ve filmu všiml, ale také co jsem vůbec nezaznamenal. To, jak vnímám celkový obraz filmu a jak ho prezentuji ostatním, může být tak trochu pohledem do mé duše.
„Každý z nás vnímá filmy jinak“ a každý si z nich odnášíme to, co nám říkají, po svém. Když pak vyprávíme, co jsme ve filmu viděli, o čem byl a co nás zaujalo, ukazujeme tím ostatním, jací vlastně jsme. Někdo bude mluvit o bojovém umění, jiný o lásce či romantice, někdo o zradě a další třeba o krásné přírodě – každému „uvízne“ v paměti to, co ho zajímá a oslovuje, a o tom bude vyprávět ostatním.

Bohužel velmi často jsou scény z filmů, které by měly být důležité a které nám mají něco podstatného sdělit, ty, jež nás mají motivovat a třeba i pomoci utvářet si pohled na svět, často přehlíženy. Lidé si těchto scén moc nevšímají. To je ale velká škoda. Rád bych je společně s dětmi objevil a upozornil na ně. Snad tím dokážu upoutat pozornost dětí a přimět je, aby o tom, co sledují, více přemýšlely. A s nadsázkou – možná jim to pomůže v jejich rozhodování o tom, co udělají se svým časem a jak si představují, že by svět mohl vypadat.

S dětmi si pustíme krátké scény z filmů a probereme, zda a proč jsou často přehlížené a jestli si zaslouží větší pozornost. Také se zamyslíme nad tím, proč si těchto částí lidé nevšímají.